Na náš zdravotný stav má veľký vplyv aj to, v akom prostredí žijeme. A týka sa to aj vzduchu, ktorý dýchame a ktorého veľkým znečisťovateľom sú automobily. Najhoršie z toho vychádzajú tie, ktoré majú dieselové motory.
Jednoduché a pritom účinné zariadenie
Problémom dieselových motorov z hľadiska škodlivosti výfukových plynov je to, že produkujú násobne viac pevných častíc ako motory benzínové. Tieto častice potom dýchame, prenikajú nám do pľúc a môžu prispieť k vzniku alergií, či dokonca rakoviny.
Preto sú už niekoľko rokov všetky nové dieselové automobily povinne vybavené účinným filtrom pevných častíc (DPF). Ide o mechanický filter, ktorý je súčasťou výfukového systému. Jeho filtračná vložka pripomína včelí plást a (ako už jeho názov napovedá) zachytáva spomínané nebezpečné pevné častice.
DPF je účinným zariadením, ktoré bežne zachytáva viac ako 80 % častíc a za určitých podmienok sa táto účinnosť môže blížiť až k 100 %! Je však logické, že ako každý iný filter aj DPF sa časom zanesie.
Ako sa DPF udržiava funkčný?
Autá vybavené filtrom pevných častíc preto mávajú funkciu aktívnej regenerácie DPF. O čo ide? Keď je DPF už príliš zanesený, riadiaca jednotka upraví chod motora tak, aby sa dočasne zvýšila teplota výfukových plynov na teplotu, ktorá častice zachytené vo filtri vypáli.
Aktívna regenerácia DPF sa však nezaobíde bez asistencie vodiča, ktorá spočíva v zhruba 15-minútovej jazde v stredných otáčkach a so zaradeným vyšším prevodovým stupňom. Takúto jazdu je však veľakrát problém dodržať.
Problémom je, že pri opakovanom neabsolvovaní kompletnej aktívnej regenerácie DPF sa filter zanesie do takej miery, že aktívna regenerácia je už neúčinná. V takom prípade je potrebný profesionálny repas DPF. Alternatívou je kompletná výmena filtra pevných častíc, ale spomínaný repas je podstatne lacnejšou variantou.
Zdroj obrázka:
- Autor: EyeEm / freepik.com